AVIOLIITTOON VIHKIMINEN

Rippikoulun käyneet kirkkoon kuuluvat voivat mennä avioliittoon kirkollisesti. Tilaisuus on avioliittoon vihkiminen. Vihkipappi toimii samalla sekä vihkiviranomaisena että toimittaa aviopuolisoiden kristillisen siunaamisen. Seurakunta myös rukoilee avioliiton solmineiden puolesta.

Enintään neljä kuukautta ja vähintään pari viikkoa ennen on avioliittoon aikovien käytävä joko maistraatissa tai kirkkoherranvirastossa huolehtimassa avioliiton esteiden tutkinnasta eli vanhan sanonnan mukaisista kuulutuksista. Avioliittoon vihkimisen tilaisuus voidaan pitää kirkossa tai muussa sopivassa paikassa. Jos vihkimispäiväksi suunnitellaan jotain suosittua kesälauantaita, kannattaa olla hyvissä ajoin (vuottakin ennen) varaamassa vihkikirkkoa ja hääjuhlapaikkaa. Ennen vihkipäivää pappi mielellään tapaa vihittävät ja muut asianosaiset vihkiharjoituksen merkeissä. Vihkiparin kanssa pappi käy vihkikeskustelun, jossa pappi saa aiheita vihkipuhettaan varten.
Vihkitilaisuuden erikoisemmista musiikkitoiveista on oltava yhteydessä kanttoriin, mutta tavanomaisemmista häämarsseista sekä vihkivirsistä ja -lauluista voidaan sopia vihkipapinkin kanssa. Kirjastosta voi lainata tai netissä voi tutustua vihkitilaisuuteen sopivaan musiikkiin, lauluihin ja muihin esityksiin. Kirkollinen avioliittoon vihkiminen on jumalanpalvelustoimitus, joten sisällössä on otettava huomioon sopivaisuusnäkökohdat.

AVIOLIITTOON SIUNAAMINEN

Avioliiton siunaaminen tulee kyseeseen silloin, kun itse vihkiminen on toimitettu siviilivihkimyksenä, mutta avioliitolle halutaan sen lisäksi kristillinen siunaus. Tilaisuudessa seurakunta myös rukoilee aviopuolisoiden puolesta.

Avioliitto voidaan siunata, vaikka molemmat täyttäisivät myös kirkollisen avioliittoon vihkimisen edellytykset.

Avioliiton siunaaminen voidaan toimittaa niillekin aviopareille, joista toinen ei kuulu kirkkoon (hänen suostumuksellaan) tai kumpikaan ei täytä kirkollisen avioliittoon vihkimisen rippikoulun käymisen edellytystä.

Hääkuva

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa