Perttelin kirkko

Soukaisten kirkko

Perttelin kirkko - Laitila

Perttelintie 1, 23800 LAITILA

Soukaisissa on sijainnut kirkko hyvin pitkään. Perttelin kirkko on muodostanut keskiajalla oman seurakuntansa ja ollut
 tämän jälkeen Laitilan kappelina vuodesta 1544 lähtien.Nykyinen Pyhälle Bartolomeukselle eli Perttelille omistettu kirkko on luultavasti rakennettu 1800-luvun alkuvuosina. Perusteellinen korjaus suoritettiin 1890-95 välisenä aikana. Melko laaja korjaus oli vuonna 1932. Puinen kyläkirkko laudoitettiin ja maalattiin punaiseksi vuonna 1965. Välikatto uusittiin ja Pyhän Mikaelin kirkosta saatiin penkit. Entisen pärekaton tilalle tehtiin paanukatto vuonna 1969.

Herännäisyyden nousuaikoina pyhäkkö oli vilkkaassa käytössä. Nykyisin jumalanpalveluksia on kesän aikana muutama, ja lisäksi joulukirkko sekä rukoilevaisten seuroja. Kirkon kelloja soitetaan jumalanpalveluksen alkamiseksi, aattoisin ja lauantaisin pyhän alkamisen merkiksi ja sanomakelloja Soukaisten ja Vahantaan kyläläisille.