PERHEJUHLAT

Elämään kuuluvat juhlat kaiken arkisen elämän keskelle. Juhlat tuovat vaihtelua, ne katkaisevat arjen puurtamisen. Perheen kristilliset juhlat ovat aikuisten ja lasten elämän kristillisiä taitekohtia elämän eri vaiheissa.

Perhejuhlia ovat kaste, konfirmaatio, avioliittoon vihkiminen, avioliiton siunaaminen, kodin siunaaminen, hautaan siunaaminen. Kirkolliset toimitukset ovat jumalanpalveluksia. Siten niissä on tärkeä muistaa tilanteeseen sopiva sisältö.

Seurakuntalaisella on oikeus käyttää haluamaansa pappia toimittamaan kirkollisen tilaisuuden. Muun kuin oman seurakunnan pappiakin voi pyytää toimittajaksi. Tällöin papille on järjestettävä kuljetukset tai korvattava matkakustannukset.

Erikseen sovittaessa voidaan käyttää aiempia toimitusten järjestyksiä, jopa aiempien vuosisatojen kaavoja. Virsikirjojen uusimmissa painoksissa ovat liitteinä jumalanpalvelusten, kirkollisten toimitusten ja erilaisten rukoushetkien sisällöt ja järjestykset.