KASTE

Vauvan syntymiseen liittyy lapsen kastaminen.

Kasteessa vauva liitetään pelastusyhteyteen Jeesuksen Kristuksen kanssa ja kirkon jäseneksi.
Kaste olisi hyvä toimittaa viimeistään kaksi kuukautta syntymisen jälkeen. Kastaminen voidaan toimittaa kotona, kirkossa, seurakunnan muissa juhlatiloissa tai muussa paikassa. Kasteaika (ja mahdollisesti tilat) varataan kirkkoherranvirastosta.
Pappi käy mielellään ennen toimitusta keskustelemassa vanhempien kanssa kasteen sisällöstä, vauvan nimestä, kummeista ja muista asioista. Toimituskeskustelun luonnollisin pitopaikka on koti  vauvan takia.
Vanhemmat valitsevat lapselleen nimen, jonka täytyy täyttää etunimilain säädökset (enintään kolme, vauvan sukupuolen mukainen, jne.)

Vanhemmat kutsuvat lapselleen myös kummit. Jokaisella lapsella pitää olla vähintään kaksi kummia. Kahden kummin täytyy olla (rippikoulun käyneitä ja sen jälkeen) konfirmoituja, Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäseniä. Muina kummeina voi olla myös muuhun kirkkokuntaan kuuluvia, jotka hyväksyvät lapsikasteen (ortodoksit, katoliset, anglikaanit, ym.).

YouTube-video